[ABE-L] WebJME - começa amanhã!!!!

Guilherme Ludwig gvludwig em ime.unicamp.br
Ter Nov 17 13:27:51 -03 2020

Caro Rodrigo, membros da lista ABE,

Espero que todos estejam bem!

Obrigado pela mensagem Rodrigo e Alejandra, vou aproveitar sua introdução
para divulgar que também temos uma Sessão de Estatística e Aprendizado de
Máquinas no WebJME, e que acontecerá na quinta-feira (19/11), às 16:00 (sem
conflito de horários com Probabilidade!). A Daiane Zuanetti (ICMC)
apresentará a palestra "Bayesian modeling for epistasis analysis using
data-driven reversible jump", com abstract:

Abstract: We propose a procedure for modeling a phenotype using QTLs which
allows estimating the additive and dominance effects of genotypes and
epistasis. The estimation of the model is implemented through a Bayesian
approach which uses the data-driven reversible jump (DDRJ) for multiple QTL
mapping and model selection. We compare DDRJ's performance with the usual
reversible jump (RJ), QTLBim, multiple interval mapping (MIM) and LASSO
using real and simulated data sets. The DDRJ outperforms the available
methods to estimate the number of QTLs in epistatic models and it
identifies their locations in the genome, without increasing the number of
false-positive QTLs in the considered data. Since QTL mapping is a
regression model involving complex non-observable variables and their
interactions, the model selection procedure proposed here is also useful in
other areas of research.

A sessão no Zoom tem ID 810 5195 4241, com senha 836792.

Um abraço a todos,
Guilherme Ludwig e Larissa Avila Matos