[ABE-L] Fw: Causalidade X Correlacao

Diego Samuel Rodrigues diegosarodrigues em gmail.com
Sex Mar 5 17:19:48 -03 2021

Olá a todos, boa tarde.

A despeito de parecer que a discussão se encerrou, se permitem um
comentário de um não-estatístico, o assunto "Correlação x Causalidade" me
fez lembrar de um artigo relevante sobre assunto, do qual destaco o trecho
que coloco mais abaixo.

Saudações,

Diego Samuel Rodrigues
Faculdade de Tecnologia, Universidade Estadual de Campinas

=====

*Detecting Causality in Complex Ecosystems*
George Sugihara et al.
*Science **338*, 496 (2012)
doi.org/10.1126/science.1227079

*Although correlation is neither necessary nor sufficient to establish
causation, it remains deeply ingrained in our heuristic thinking (8, 13,
16, 17). One might conclude, for example, that the variables in Fig. 1 have
no causal relation because they are uncorrelated. Obviously, lack of
correlation does not imply lack of causation. Because of this and for
reasons just given, the use of correlation to infer causation is risky,
especially as we come to recognize that nonlinear dynamics are ubiquitous.*

[image: image.png]