[ABE-L] novo artigo sobre Teoria da resposta ao item
Fernando A. S. Moura
fmoura em im.ufrj.br
Qua Jun 15 09:32:28 -03 2016
Caros redistas
Eu, o Professor Dalton de Andrade, e com a colaboração da Professora Kelly
Gonçalves publicamos no "Computational Statistics and Data Analysis" (veja
referência abaixo com resumo) o trabalho que a minha ex-aluna de
doutorado Vera Lúcia Filgueira dos Santos, co-orientada pelo Dalton,
estava desenvolvendo na sua tese de doutorado.
Fizemos questão de não alterar muito o que a Vera tinha escrito. Apenas
concluímos o que ela infelizmente não pode terminar, mas já tinhamos
planejado com ela. Para aqueles que não sabem do ocorrido, Vera
infelizmente faleceu antes da sua defesa. Era bastante dedicada e uma
excelente pessoa.
Estamos muito felizes por prestarmos esta homenagem a nossa querida Vera!!
Fernando Moura
Santos, V.L.F., Moura, F.A.S., Andrade, D. F. e Gonçalves, K.C.M. (2016).
Multidimensional and longitudinal item response models for non-ignorable
data. Computational Statistics and Data Analysis, 103, 91-110.
Abstract
A multidimensional item response approach is proposed to model non-
ignorable responses in multiple-choice educational data. The model
considers latent traits related to individual proficiency as well as the
propensity to answer items. Thus, in addition to modeling the probability
of scoring on an item, the probability of answering it is also modeled.
Simulation studies are presented to evaluate the efficiency of the
estimation procedure in recovering the true values of the model parameters
considering several particular cases of the dimensions of proficiency and
propensity. The simulation study also compares the proposed approach with
others commonly applied in practice. A further extension to cope with
longitudinal data with non-ignorable missing item responses is also
proposed, together with an application to a Brazilian longitudinal
educational evaluation study.
Keywords: Bayesian inference, education evaluation, non-ignorable missing
data, MCMC.
Mais detalhes sobre a lista de discussão abe